Home Webshop Mijn account Mijn verlanglijst0 Blog by Bir!

Waarom wij kozen voor een Montessori school

Waarom zit mijn dochter, Sophie, op een Montessori school? Goede vraag, die ik zo goed mogelijk ga proberen te beantwoorden.

Toen Sophie 3 werd, werkte ik al jaren op een basisschool in Almelo. We moesten vast na gaan denken over de school waar ze, zodra ze 4 zou zijn, naartoe zou gaan. Een school in de buurt, welke denominatie, traditioneel onderwijs of juist traditioneel vernieuwend onderwijs? Vooral voor mijn man was dit allemaal nieuw, hij komt niet uit het onderwijs.

Nu wisten we al dat Sophie wat voor liep in haar ontwikkeling; ze sprak al vroeg en maakte als tweejarige al volzinnen. Ze kon goed verbanden leggen en was ook al met letters en getallen bezig. Geen standaard driejarige dus. Hierdoor zag ik haar niet passen op het soort school waar ik op dat moment werkte, een traditionele school. Dit zorgde er ook voor dat een christelijke school geen optie was, wat voor mij wel even schakelen was. Ik zat zelf op christelijke scholen en werkte op dat moment ook op een christelijke school.

Tijdens mijn opleiding aan de pabo wilde ik graag de Montessori opleiding doen. Helaas gooide de overstap van voltijd naar deeltijd studeren roet in het eten; de Montessori opleiding werd ook ‘s avonds gegeven. Mijn interesse voor Montessori is echter nooit weggeweest. Daarom zijn we in maart 2016 naar de open dag van een van de Montessori scholen hier in Enschede geweest.

Als juf let je vanzelfsprekend op andere dingen dan wanneer je geen juf (of meester) bent. Ik keek naar de inrichting van de lokalen, maakte een praatje met de leerkrachten en met een ouder van de MR. Daarnaast vond ik de sfeer in de school heel belangrijk, en hoe Sophie door de school liep. Daar bedoel ik mee: hoe ze reageerde bij het binnenkomen in de lokalen, of ze meteen ging spelen of juist meer de kat uit de boom keek.
Bij de kleuterlokalen dook madam meteen de poppenhoek in om te spelen. In het speellokaal gaf de muziekjuf een muziekles en Sophie genóót! Ze deed met alles mee en ging zelfs als soldaat marcheren aan de hand van een jongen die ze niet kende.

Na de open dag wisten wij eigenlijk al dat Sophie naar deze school zou gaan. De sfeer in de school was fijn, het contact met de leerkrachten verliep spontaan, de directeur heette iedereen persoonlijk welkom en was ook echt aanwezig. Een extra pluspunt was het niet hebben van een continu rooster. Ik weet dat veel ouders daar een voorstander van zijn, maar daar ben ik er niet 1 van.

Maria Montessori is vooral bekend van haar ‘leer het mij zelf te doen’ en daar ben ik een groot voorstander van. Bij de kleuters vroeg ik altijd of ze eerst zelf hun beker open wilden draaien, voordat ik het voor ze deed. En vaak lukte het ze dan ook. Hetzelfde met de rits van de jas dichtdoen; eerst zelf proberen en als het nog niet lukt, help ik je graag.
Ik liep er op school zelf behoorlijk tegenaan dat iedereen op hetzelfde moment precies hetzelfde moest doen. Bij de kleuters hingen standaard 30 precies dezelfde werkjes aan de muur, en iedereen moest precies hetzelfde maken. Ik miste de eigenheid van de kinderen en kwam tot de conclusie dat ik dat niet wilde voor mijn eigen kind. De jongen die een hekel had aan knutselen, moest toch elke week opnieuw een knutselwerkje maken. En ik moest elke week opschrijven dat hij plakken lastig vond.

Binnen het Montessori onderwijs hebben de kinderen meer vrijheid in hun keuze tijdens de speel- en werktijd. Bij de kleuters kunnen ze kiezen uit verschillende hoeken, spelen met constructiemateriaal, Montessori materiaal, of een taal- of rekenwerkje. De leerkracht kan hierin sturen, maar kan ook juist het kind volgen in diens interesse.
In de midden- en bovenbouw is er dagelijks minimaal 1 lange werktijd waarin de kinderen zelf bepalen waar ze mee beginnen. Rekenen en spelling zijn werkjes die ze dagelijks moeten doen. Daarnaast kunnen ze werken aan verschillende rekendoelen, taaldoosjes, schrijven, topografie, redactie rekenen, verhalen schrijven, en nog veel meer. Ze werken allemaal op hun eigen niveau en dit wordt goed gevolgd door de leerkracht.

Vooral dat werken op het eigen niveau spreekt mij erg aan. Waarom oeverloos iets blijven oefenen als je het allang kan? Daar zit geen uitdaging in en dat haalt het plezier uit het leren.

Sophie start na de zomervakantie alweer in de bovenbouw en ik start half september met de Montessori opleiding! Ik mag namelijk komend schooljaar voor het tweede jaar op rij werken op de school waar Sophie op zit. Dat zag ik niet aankomen toen ik in maart 2016 naar de open dag ging. We hadden geen betere school kunnen kiezen voor Sophie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Naar de inhoud springen